11 d’abr. 2013

En la célula anarquista

La belleza de estos paisajes me inspiró el texto que sigue, conjuntamente con la novela de un cura inglés. El título del video podría ser: Paisaje catalán: grandes triunfos del progreso

Alguien que no puedo nombrar me llamó des de una cabina. Era una noche de lluvia lenta, fría como la lejana Kaddath. Fue la última lluvia del invierno.

Dijo ser un amigo, un amigo que me citaba a una reunión secreta. A las siete de la tarde, puntualizó al final. Pero dos días antes volvió a llamar, desde una cabina distinta: la reunión será a las ocho. Los gobiernos han adelantado la hora y a las siete todavía habrá luz, de modo que a las ocho. Sentí un poco de miedo: ¿habían adelantado la hora de todo un continente para intentar descubrirnos?

A las nueve la reunión ya había finalizado y salimos de uno en uno, a intervalos irregulares. Tal como nos recomendaron, di un largo rodeo para volver a casa: me subí a un tren, bajé dos pueblos más allá y volví en autobús. La emoción no me dejó cenar, sentía el estómago carcomido. Habíamos constituído la célula anarquista más letal y terrible jamás imaginada por el príncipe Kropotkin. El ingeniero (antes fue un discreto poeta de suburbio) es un genio, un verdadero artista de la aniquilación. La capacidad del grupo para destruir el sistema y la sociedad es infinita.

En poco tiempo supe que ya nos habíamos infiltrado en el cuerpo de policía (aunque los pesimistas afirmaban que era la policía quién se había infiltrado en la célula). La célula no se comunica, no nos conocemos. Hay que leer la prensa entre líneas para estar al tanto. Fue así como una mañana comprendí que ya habíamos llegado a la cima del poder y lo habíamos ocupado en silencio, como una plaga de microbios implacables, precisos y definitivos.

Leí noticias sobre ministros que mentían, extraños cambios en el poder, espionaje, alcaldes de la Costa Brava que intentaban infiltrarse en la mafia rusa. Resultaba obvio comprender que la célula terrorista había fichado a varios consellers de la generalitat, e incluso al mismo director general de los Mossos de Escuadra. Su comportamiento turbio y oscuro delataba al agente doble sin ninguna duda. Y nuestro poder no se limita a la pequeña Catalunya. Al buen entendedor le resulta evidente que nos estamos infiltrando en los gobiernos del mundo, la banca, la curia romana.

Todos esperamos el chasquido en los dedos del líder para activar el explosivo que lo demolerá todo. Es un explosivo silencioso, sin humo ni deflagración. Sin llamas. Pero no dejará nada en pie. Nada del mundo que usted conoce podrá resistir el estallido. Al día siguiente usted sólo verá demolición y ruinas.

Duermo tranquilo y esperanzado, y con los oídos abiertos. Atento. Todo indica que el momento se acerca, que ya llega. Hoy he observado algo que presagia la inminencia: las gaviotas que transitan Llobregat arriba ya no descienden a pescar peces muertos en el río. Se apostan en los balcones y los tejados, observan con la mirada ávida y fija la fachada del ayuntamiento y el edificio de la policía, se situan ante la oficina de La Caixa como si supieran.

16 comentaris:

  1. jo no entenc res, que saben les gavines d'una oficina de la Caixa? Les gavines son anarquistes?, menys mal que aquests camps verds i bucòlics alegren la vista.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No contemplo la possibilitat de les gavines anarquistes, això és cosa de la literatura. Crec que les gavines es limiten a ser carronyaires i oloren la carronya.
      Això, sí, el paisatge de Sabadell a Barcelona és bellíssim, un exemple del savoir faire dels nostres urbanistes.

      Elimina
  2. Aquell tram baixant per l'autopista quan arribes a mig camí de BCN, que et queda Cerdanyola a la dreta i Ripollet a l'Esquerra, es d'una bellesa que esborrona, tots aquells blocs de pisos de fa seixanta anys amb la seva roba estesa als balcons movent-se com ones d'estulticia en un mar de barroeria urbanistica. Ah! quanta bellesa! Segur que fou obra d'arquitectes i constructors emprenedors.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Una bellesa corprenedora, sens dubte. Una bellesa que a mi em fa ser partidari de restaurar la pena de mort per arquitectes i aparelladors.
      I ara una pregunta amb mala hòstia: quantes banderes estelades has vist en aquells blocs? Això vol dir alguna cosa? Hi ha banderes anarquistes? Hi ha banderes del Barça?

      Elimina
  3. Tsss, tsss... No delatis els capdavanters infiltrats en el Sistema. Comencen a dinamitar les estructures bàsiques de l'statu quo de manera imperceptible...

    ResponElimina
    Respostes
    1. O no tan imperceptible... Jo diria que ja es veu molta destrucció pels carrers.

      Elimina
  4. Hi ha alguna cosa en els trens i els paisatges al voltant que ens porten al no-lloc. Aquella terra que no és de ningú.
    El paisatge suburbial té un munt d'aquests monuments a l'estultícia dels arquitectes i urbanistes. Maleïda Bauhaus.

    Quan he vist el teu video -i salvant les distàncies- inevitablement he pensat en això.

    M'agrada quan entres al túnel i el reflex ens retorna l'interior de tren. Les persones assegudes, mig esborrades, una mica fantasmagòriques. El que som, una mica fora de nosaltres mateixos, quan anem o tornem de la feina, dins els trens.

    ResponElimina
    Respostes
    1. El paisatge del suburbi és una de les imatges més terribles que ha generat el "paisatgisme" dels urbanistes i dels arquitectes. La demostració que la civilització humana no acaba de funcionar.
      El reflex de les finestres del tren ofereix la possibilitat de gravar el contrapla amb una sola càmera, és la cinematografia dels pobres.

      Elimina
  5. El anarquismo se ha disfrazado de banquero y sus atentados son respaldados por los gobiernos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Te recomiendo un texto breve de Fernando Pessoa: "El banquero anarquista". Allí demuestra que el mayor anarquista es el banquero.

      Elimina
  6. ja ja molt bo, si, ni que ho haguessin fet expressament per enfonsar tot el sistema. no se qui va dir que els anarquistes purs eren els feixistes quan arribaven al poder (Passolini als 120 dies de Sodoma?)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Passolini, sí... de fet, com que Passolini era comunista no es efiava gens de l'anarquisme i explica el pas que va dels llibertins del XVIII (el Marquès de Sade, per exemple)als feixistes del XX. Pot sonar paradoxal, però és obvi i no costa gaire de comprendre.

      Elimina
  7. m'agradaria llegir el relat de les reunions posteriors a l'explosió demoledora... i el diari personal d'este membre de la cèl·lula, tant si fessen noves reunions com si aquella hagués sigut l'última.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No sé si a mi m'agradaria... de fet aquest conte és una mena de comentari a "L'home que fou dijous" del G.K. Chesterton, apropat als dies actuals.

      Elimina
  8. A què dimonis esperen? Un bon pet i llestos. No cal patir més, caram.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Crec que aquest desig que expliques és molt extès: hi ha molta gent que ja espera que peti tot i s'acabi el sofriment de morir a poc a poc.

      Elimina