una petita resposta a Seamos razonables, de Victòria Camps
Sempre he trobat dificultats per a
parlar de les coses mirant-les de cara o amb ulls científics i
objectius, i molt sovint he recorregut a la metàfora, la
hipèrbole o fins i tot la parabòla. Fins i tot en
petites qüestions domèstiques. Aquest dèficit em
deu haver dut a escriure ficció, penso de vegades: una simple
qüestió de disposició mental, qui sap si una
determinada estructura de les neurones.
El cas és que no dec ser l'únic,
perquè en el debat sobiranista català -per posar un
exemple- trobo enormes argumentacions més aviat literàries:
des de la poesia lírica a l'èpica, sense oblidar-se del
rococó. Molt sovint llegeixo que l'èxit mediàtic
i popular de l'independentisme es deu a la seva enorme capacitat de
connectar amb les emocions i de crear espectatives il·lusionants
(o il·lusòries, suposo). El món té una
explicació cientifica que no l'acaba d'explicar mai, i per
això devem necessitar el complement poètic des de temps
immemorials. Lamento molt que Wittgenstein no sigui entre nosaltres,
perquè intueixo que ens diria coses molt interessants.
En sentit contrari, veus molt
autoritzades diuen que l'independentisme cau en el pou de les
emocions mentre que el federalisme té la innegable solidesa de
la racionalitat. En aquest debat llegeixo un
bon article de Victòria Camps, que en sap molt. Crec que
té raó en tot allò que argumenta, però en
reivindicar la raonabilitat abandona el territori de les emocions, el
cedeix gratuïtament. Quan em demano quantes decisions importants
he pres al llarg de la meva vida basant-me en la raó o en la
racionalitat me n'adono que són poques, i que la major part
dels cops l'ús exclusiu de la racionalitat m'ha dut als
errors.
Ens enamorem de persones i d'idees, i
tendim a buscar, a posteriori, raons que ho expliquin. Però a
mi no em sembla racional buscar raons.
Entre les raons que em fan sentir
federalista -per continuar en aquest debat- hi ha alguns
elements racionals i la raonabilitat, però crec que em cal
dir: que també hi ha motivacions estrictament emocionals,
passionals i estètiques. I em sembla oportú explicar
que el meu federalisme no es deu tan sols a una avorrida reflexió
seriosa, assenyada i caparruda. Dit d'una altra manera, per raons que
desconec m'emociono cada cop que veig el Novecento del
Bertolucci i em vaig deprimir en veure el Braveheart de Mel
Gibson. Em posa la pell de gallina el relat sobre la solidaritat
internacional que exposa Angela Jackson a Preludi de la darrera batalla, em fa plorar La lengua de las mariposas.
Em commou fins a les entranyes El maestro que prometió el mar i m'omple de dubtes la Notícia de Catalunya
de Jaume Vicens Vives.
Em remouen les entranyes l'Albert Camus
de L'estranger i El corto verano de la anarquía
del H.M. Enzensberger. Les memòries d'Azaña i la tomba
de Machado a Colliure. Vibro amb ¿Por quién doblan
las campanas? tot i que no és una gran peça. Em
fascinen la fantasia de La guerra del fin del mundo -per més
que sigui controvertit el Vargas Llosa-, El viatge a Icària
de Cabet, Els de Barcelona del Kaminski. I en general, totes
les ficcions obreristes, internacionalistes. M'agraden els discursos
tan poc racionals del Comandante Marcos i les visions del Che.
Em vaig enamorar de Carlos Fuentes a
partir de Gringo viejo. És la història d'un home
que decideix que, posats a morir, val la pena fer-ho per una causa
justa que no tingui res a veure amb el lloc on vaig néixer.
Contradictori i irracional, sí, tant com humà.
Em vaig avorrir solemnement amb El
coronel Macià, m'horroritza The Birth of a Nation i
m'espanten els articles de Sabino Arana. Les fantasies (o els deliris) patriòtics
de Jordi Bilbeny i la seva Nova història em dibuixen un
neguit inquiet als llavis. I més encara quan veig que ha rebut
la benedicció urbi et orbe del petit sàtrapa pseudo-democràtic Jordi Pujol.
Recordo que, quan era un adolescent, el
meu pare em va dir que algunes opcions polítiques es defensen
des de la passió, i no es referia a la independència si
no al conflicte social (allò que abans en deien lluita
de classes). Em pregunto si aquesta aportació va ser
rellevant en la conformació de les meves idees actuals, si
només és el record d'una anècdota.
Sigui allò que sigui, em sembla
que ho he de dir i ho he de deixar per escrit: en el territori del
meu imaginari i de les meves emocions hi ha una visió del món
en què la península ibèrica és una
federació de pobles que es troben, dialoguen i cooperen.
M'emociona pensar així.
És curiós perquè la teva racionalitat és totalment il·lusòria respecte al que voldries com a futurible. Acuses a l'independentisme de ser il·lusori i no raiconal i caus en el mateix error. Suposo que això ho fem tots i que quan tenim unes idees més o menys clares veiem els errors en els altres sense veure quins són els nostre punts flacs.
ResponEliminaEn el que si que no hi ha discussió és en l'apreciació respecte en Bilbeny. És una vergonya per a la causa independentista. De fet, una de més...
Potser no m'he explicat prou bé... les meves idees polítiques i socials responen més aviat a raonaments, però crec que cada opció política també té un component emocional, i jo vull explicar el meu.
EliminaPel què al cas Bilbeny res a dir, abans feia riure i ara comença a fer angúnia.
És ben curiós. Amb el mateix esforç es pot sumar o restar. Dir-li a algú "ets el meu company" no implica renunciar a ser un mateix. No sé. Els camps de futbol són plens d'emocions. Per posar un exemple. Jo preferiria compartir una pilota. Per posar un exemple. Exemples entenedors. Per aquells a qui les emocions els cega.
ResponEliminaI com tu dius, al final, les meves decisions resulta que també són emocionals. Doncs bé, sumem emocions. Però sumem-les totes, no? Costa el mateix esforç.