La Roser va créixer envoltada de molta misèria. No cal dissimular-ho amb líriques, no s'hi pot afegir cap rastre d'èpica. El seu pare havia perdut la guerra i s'havia exiliat a França. El gener del 1941 va morir de tuberculosi a Montpéllier, quan ella tenia sis anys. La policia dels vencedors entrava a casa i, aprofitant que interrogaven la vídua, s'enduien allò que els plaïa: un trajo, un abric, objectes de la llar. Total, el rojo ya no lo va a necesitar, no?
No sé si fou perquè va aprendre aquesta por constant i silenciosa, però la Roser va viure en un món auster, gairebé conventual. Gastava poc, no li agradava cap mena de luxe, avorria els menjars ostentosos dels restaurants i sempre va pensar que no hi havia res millor que una verdura bullida i un tall de carn a la planxa. Reciclava i reutilitzava abans que aquests mots s'incorporessin al discurs de la cosa pública, com tanta gent. Possiblement no hi havia cap consciència ecològica: hi havia la necessitat.
La Roser va escriure tota la vida, però també va dibuixar quasi tota la vida. Fins que va enviudar, prenia el llapis també per a estampar figures. No sabré mai perquè -des que va morir el seu marit- mai més no va fer un sol gargot. Potser és que no vull pensar en aquest fenomen, perquè dec témer una conclusió amarga.
De jove, fins que no va quedar embarassada per primer cop, havia treballat en una agència de dibuixos animats. Era a finals dels cinquanta i a principis dels seixanta. Anys possiblement feliços, tot i que aquesta fotografia respiri alegria i alhora melanconia. Els vestits i els pentinats em duen a escenes de Blow Up, però em dec equivocar força.
Torno al món menut, auster i senzill de la Roser. Era un món d'una bondat quasi ingènua, d'aquella literatura que gira al voltant de la mare de déu quan era xiqueta i que no obstant va il·luminar-la tants anys. No sóc cristià, però tampoc no em costa entendre que hi ha dos cristianismes. El de capellans, catedrals, bisbes, grans cerimònies, papes ricament vestits, coronats. I després hi ha un cristianisme íntim de valors xiquets, de coses petites. Fa poc li vaig explicar que el nou papa era un ex-nazi que ara vestia sabates vermelles de Prada. Em va dir que no ho sabia i que no s'ho podria creure. Perquè en realitat no li interessava: aquells cristians no eren els del seu Jesús petit i miserable, el del naixement entre rampoines.
El mateix Déu, paradoxalment, s'enfila al poder i als luxes i baixa fins a les misèries i les miniatures dels pobres. La Roser -perquè era pobra- només va tenir en compte el Jesús dels pobres, i li va dedicar centenars de dibuixos. Especialment a la Mare de Déu, que no és ben bé Déu (ni forma part d'un triangle diví reservat als mascles).
Dissabte passat, mentre ordenava i separava enormes caixes de dibuixos, van aparèixer els que feia la Roser vora els quinze anys. La possible portada per a Peter Pan y Wendy, que acabava de llegir. I Maresdedéu l'una darrera l'altra. Algunes inacabades, com si així volés dir també alguna cosa sobre metafísica aplicada a la vida humana, a la vida quotidiana.
I finalment, com si hagués ocultat allà un premi per al qui s'entretingués algun dia durant hores en rebuscar, aquest petit dimoni que és el dimoni número mil ú.
I més encara: una inesperada il·lustració per a algun conte que transcorre en escenaris exòtics, amb dones lleugeres de roba, salvatges i animals africans. Respiro: la Roser també somiava. Rodejada de franquisme i ombres, viatjava pels meandres de la imaginació. I després de respirar m'aturo.
Nota: En algun instant he pensat en escriure una lacònica dedicatòria a la Roser. Però com es pot comprovar, no ho he fet. No acabo de comprendre perquè dediquem coses als qui han mort: no haurien celebrat la dedicatòria quan eren vius? A qui dediquem alguna cosa quan l'objecte de la dedicatòria és mort? A la nostra memòria debilitada, al nostre ego, a la nostra mala consciència?
Crec que has dedicat a la Roser Albert un dels millors homenatges que es poden fer: ressaltar la tendresa de les seves petites coses i treure a la llum aquelles que essent molt importants, poden semblar intranscendents.
ResponEliminaSalut.
Doncs l'he trobat molt més tendre que una dedicatòria lacònica ...
ResponEliminaSuposo que dediquem a nosaltres mateixos el gest, amb l'esperança de sumar-lo a un passat que queda enrere. Com una penitència per ajudar-nos a acceptar.
Alberich: gràcies, sincerament. No sé massa bé si això havia de ser un homenatge o què. La idea és escriure sobre la mare evitant t`pics, però alhora fent teràpia així en públic. Potser és una mica exhibicionista, però no crec que això sigui cap mal.
ResponEliminaJoan: sí, es tractava d'evitar les dedicatòries habituals. Alguna cosa hi ha de penitència, perquè les morts properes ens desperten estranyes culpes.
ResponEliminaLluís,
ResponEliminaBuf... prenc la respiració tallada per un dels millors i més emotius apunts que recordo. Aquests retalls de vida (fotografies i dibuixos) són tota una herència no contributiva...
Mai hagués pensat llegir un tractat de teologia tant afinat i tant breu... i menys d'algú com tu! M'hagués agradat veure una gravació en el moment en que li comentaves el tema del Papa nazi però en aquests moments és millor deixar la màquina de filmar i estar pel tema.
I sobre els homenatges pòstums jo en sóc un fervent partidari. Crec que quan hom l'homenatge l'ha fet en vida de mil maneres diferents es pot permetre el luxe de fer un brindis al sol en record d'aquella persona que li va aportar alguna cosa. És com ensenyar una mica d'on vens, mostrar una mica el teu petit currículum i dir: jo sóc part d'aquesta persona que ens va deixar però que ha aportat el seu granet perquè jo sigui millor o pitjor.
Galderich: doncs ara veig que és un apunt teològic, no me n'havia adonat (de veritat) fins ara. Tinc algun minúscul video de les darreres converses, però encara he de pensar si es poden penjar.
ResponEliminaNo sé si em va fer millor o pitjor, però ra veig clar d'on em vé això d'escriure i dibuixar.
Jo ja hem perdo, i no se la història és verídica o te l'has empescat. Dubto! De totes maneres no m'agraden els homenatges ni en vida ni després d'haver traspassat. De fet, si un fa el que fa és perquè ho pot fer en qualsevol àmbit i per tant no cal reconeixement.
ResponEliminaLluís,
ResponEliminaUn homenatge molt tendre. Segur que la teva mare el trobaria preciós. La teva mare era una dibuixant d'una gran delicadesa i molt bona colorista. És curiós perquè alterna els dibuixos clàssics amb tocs, pinzellades, més agosarats. Es nota una pugna entre el dibuix més lliure, abstracte, amb les figuretes del seu guió de dibuix.
Lluís,
ResponEliminaPer cert, aquest dimoni de la teva mare ha d'encapçalar el teu bloc d'alguna manera encara que sigui a la barra lateral!
El cieguito diria que això de les dedicatòries pòstumes es fa para que el olvido no nos olvide demasiado. Clar que ell també és mort, ara que hi penso.
ResponEliminaReconec aquest estil. Em resulta ben familiar. Imagino que a la Massana de postguerra no es tenia tracte amb els avantguardismes...
ResponEliminaDe marededéus com aquestes encara en trobaríem als catàlegs d'estampes de les Gràfiques Angrill, del carrer Freser. I en les siluetes hi veig el record del Rackham.
Tanmateix, tot anàlisi estilístic resulta foraster a un llegat com aquest. El seu espai és el de memòria sentida. Moltes gràcies per acostar-nos a la Roser.
Puigcarbó: no sé què seria millor, però en tot cas no hi ha ficció en aquesta història. Passa poc que en aquest blog no hi hagia invencions, però de vegades passa.
ResponEliminaMaite: crec que els canvis d'estil en els dibuixos es deuen al seu pas per la Massana, i els diferents professors que tenia. Potser caldria haver-los ordenat cronològicament, però en tinc pocs que duguin la data.
ResponEliminaGalderich: Jo també he pensat en afegir el dimoniet per alguna banda. Ho provaré un dia d'aquests, amb paciència.
ResponEliminaMatilde: Aquest cop coincideixo amb el cieguito, i crec que les dedicatòries sempre són autodedicatòries.
ResponEliminaJordi: Com que tinc molt material d'aquesta mena, algun dia provaré d'ordenar-lo i buscar les referències oportunes. És cert que Rackham li agradava molt a la Roser, i és molt probable que l'imités.
ResponEliminaOstres, aquests dibuixos em son tan familiar, de quan era petit, les postals de nadal, la primera comunió...i les fotos, estic veient també a ma mare, portava aquest pentinat...es curios perquè de pares dibuixants, surten fills dibuixants, els meus pares també dibuixant els dos...ara, la teva mare dibuixava molt be
ResponEliminaAris: el cas és que la Roser havia venut estampes d'aquestes a una empresa que feia postals de nadal, vés a saber. D'això no en parlava massa perquè crec que es va sentir enganyada (li deurien pagar quatre xavos) i ho va deixar estar.
ResponEliminaEscriure i dibuixar són activitats màgiques i generoses. Els meus pares no fan cap activitat artística però tenen virtuts que m'acompanyen i que estic segura que ni s'imaginen fins a quin punt la seva influència és important. M'hauria agradat dir-te exactament el mateix que t'ha escrit el Galderich.
ResponElimina