Publicar no és gens senzill des de fa uns anys, però publicar contes estranys encara ho és més. A Catalunya les editorials contemplen la novel·la, però el conte sembla un gènere proscrit. Em diuen que a Madrid és una mica més factible i ho crec, perquè en les coses de la cultura Madrid encara manté un cert aire de la dignitat que Barcelona va perdre. Prò no em vull ficar en qüestions que acaben per emmerdar-se en territoris territorials i molt enfangats.
El projecte que em planteja Seebook és divulgar textos en format virtual, i en això duc uns quants dies treballant. He seleccionat contes breus, alguns dels quals han aparegut al bloc en una versió primigènia. El que li he afegit és, al final de cada relat, un segon relat on explico la gènesi de text.
Poe va escriure un dels seus millors textos quan va explicar com havia escrit The Raven. Jo no vull emular Poe. Però sí que incorporo una explicació de cada text al capdavall dels contes.
Aquest n'és un exemple:
ENS
VAM ESTIMAR TANT
Vaig
baixar del tren al capvespre, quan el sol es tenyia de rosa trist i
el paisatge es diluïa en un bassal d'aigua malva. Jo era l'únic
passatger que havia comprat el bitllet fins a Vinyamala el dia dotze
de juny del dos mil catorze a les vuit i cinquanta. Mai havia estat
en aquest poble, i no obstant això l'estació se'm feia
familiar. La sala d'espera pintada de verd oliva amb columnes d'acer,
els bancs de fusta gris, el rellotge octogonal damunt de les
taquilles tancades, la forma que dibuixaven les taques d'humitat al
sostre, la vista de l'avinguda de til·lers que s'obria rere la
vidriera. Tot m'era conegut, per més estrany que fos.
Vaig
tornar a mirar-me el paper doblegat en quatre plecs que duia a la
butxaca dels pantalons on hi havia l'adreça de la fàbrica
on potser, si tot anava bé i hi havia sort, em farien un
contracte i tindria feina per una temporada. Vaig començar a
caminar per l'avinguda buscant les plaques amb el nom de les
travessies, però vaig ser incapaç de trobar-ne cap.
L'únic rètol que hi havia estava cobert pel fullam
tupit d'un enorme llorer. De sobte, corrent empesa per una pressa que
resultava estravagant en aquells carrers buits de gent, va aparèixer
la dona pèl-roja. Va tombar la cantonada, llençada
carrer avall. Però malgrat la penombra incipient i la
velocitat, em vaig adonar que era la Marga. Marga! El meu primer
amor... Fa tants anys que l'havia perdut de vista... Recordava que
havia marxat de la ciutat, però no sabia que visqués a
Vinyamala.
I
fou gairebé increïble, emocionant, perquè ella
també em va reconèixer de seguida. Ens vam abraçar
en silenci. Així vam escoltar ensems els batecs dels cors, la
respiració atrafegada i la remor dels carrers buits.
-La
fàbrica? És als afores -em va mormolar a l'orella molt
fluixet, i amb l'aire entretallat com quan fèiem l'amor als
disset anys.- T'hi podria dur més tard, t'hi acompanyaré.
Penso que potser... sí, ja ho sé: espera'm a casa, ara
tinc coses importants per fer, però després vindré
a buscar-te i t'hi acompanyo...
Em
va dur fins a la porta d'un casalot enorme, en barri que semblava
cèntric. Era un edifici solemne i sobri, de color indefinit i
humitats verdoses. Hi havia finestres amb els vidres esbocinats. Ens
vam acomiadar davant la porta de fusta gegantina i decrèpita.
Ella es va fondre en la llum tèrbola: es feia fosc molt de
pressa, vaig pensar. Massa depressa per al mes de juny. Vaig pujar
per una escalinata palauesca i vaig travessar vestíbuls de
sostre llunyà, quasi infinit. Vaig passar pel què
semblava la cuina d'un hotel, però ningú no hi cuinava.
Després, per fi, vaig trobar un corredor llarg, ondulat i
estret com un intestí. Al fons s'hi iuntuïa una llum molt
dèbil que insinuava la presència d'algú. També
m'arribava el so nítid d'unes flautes -i potser un oboè-,
una melodia insitent i repetitiva, monòtona.
El
corredor moria davant d'un portalot entreobert. Donava pas a un pati
abandonat, invadit de verdet i de pixums de gat. Escultures velles
-pèssimes imitacions de Praxíteles- estaven esberlades
damunt les rajoles i els líquens. Al fons del pati hi havia la
porteta: un recambró il·luminat per una bombeta que
penjava com un niu d'orugues i el tocadiscos. Al costat de l'aparell
cremaven dos pebeters que desprenien un olor acre i d'almesc. Damunt
del terra s'apilaven coixins de colors càlids i matalassos
d'un groc lleig. Al bell mig de l'estança s'hi recargolava un
cos pàl·lid i entressuat.
Vaig
seure en un raconet per a contemplar l'escena amb deteniment. Vaig
tardar una mica en comprendre que no estava veient un cos, si no que
eren dos. Els moviments estranys que feien es podien interpetar com
alguna mena d'acte sexual, però en realitat es tractava d'una
acció més inquietant. Alguna cosa salvatge. Jo diria
que un dels dos pretenia escapolir-se de l'altre i ho feia
desesperat, extenuat, amb els ulls plens de pavor i una boca enorme,
oberta per mostrar a negror insondable de la gola. Em penso que la
víctima volia cridar però que ja no tenia prou aire als
pulmons. Em va semblar que en aquell rostre deformat hi endevinava
els trets de la Marga. No, això no era possible.
Precisament
llavors vaig recordar: mentre la Marga i jo érem nòvios,
un dia em va explicar que son pare l'espiava a les nits quan ella es
es desvestia per posar-se el pijama. També vaig recordar que
quan el seu pare es va morir, poc després, ella no va voler
anar a l'enterrament.
Llavors,
mentre vam ser nòvios, una tarda de l'hivern del vuitanta-tres
vaig anar-la a buscar perquè volíem anar a veure Orfeu
negre al cine Cèntric. Ella no era a casa, i fou el seu pare
qui em va obrir. Em va fer passar i vam seure a la saleta. L'home
estava muntant una immensa maqueta de la Sagrada Família amb
escuradents i cola Imedio. L'olor de l'adhesiu se'm va quedar gravat
a la memòria. Diuen -i és comprovable- que la
pituitària té una memòria prodigiosa. Amb la
ingenuïtat gairebé ximple dels adolescents que se senten
llestos, li vaig preguntar perquè espiava la seva filla.
I
l'home, amb uns moviments que recordo lents però tan precisos
com infal·libles, es va alçar i em va clavar més
de deu escuradents als ulls. Em va deixar cec per sempre.
Notes
sobre Ens vam estimar tant
"Ens
vam estimar tant" fou el primer assaig d'escriure un relat a partir
dels records d'un somni. Em refereixo a un somni en sentit estricte,
és a dir, aquelles seqüències oníriques que
creiem recordar quan ens desvetllem. Hi ha autors que ho han proclamat, però no me'ls acabo de creure. Com no em crec gaire la versió del Beatle McCartney en què diu que va somiar la cançó Yesterday. Ni em sembla del tot versemblant que Jean Baptiste Champolion desxifrés la clau per llegir els jeroglífics egipcis mentre somiava.
En
algunes èpoques de la vida he intentat recollir les imatges i
les escenes dels somnis. La intenció no ha estat mai desxifrar
ni interpretar, si no tan sols documentar. Els somnis diuen moltes
coses de nosaltres però allò que me'ls fa més
interessants és que plantegen una narrativa elemental, un traç
gairebé pur. Els nens de tres i quatre anys dibuixen sense
tenir en compte cap cànon estètic ni cap versemblança
amb la realitat dibuixada, i per això diuen alguna cosa molt
important: allò que expressen en el traç és la
cosa tal com és en totes ls seves dimensions, i en aquesta
representació hi ha l'objecte i el seu significat emocional:
hi ha el símbol. Un mà és molt gran si és
la del teu pare perquè et pega.
En
els adults que hem tingut més d'una parella, els rostres de la
parella somiada solen succeir-se o intercanviar-se al llarg del somni
i ens duen a un estat de confusió que no cal interpretar en
clau psicoanalítica ni esotèrica: estem somiant un
concepte que es pot expressar de formes diverses, i això és
tot.
Mai
no sabrem com funcionen els somnis. Perquè fins ara no hem
descobert a quina raó biològica responen. Sembla que,
en biologia, tot té una raó de ser. Quan parlem dels
somnis tenim dues conclusions possibles: hi ha funcions biològiques
que no responen a cap intenció o bé necessitem el
pensament alternatiu i divergent que ens ofereix opcions impensades.
Un pensament que viu enriquit per les experiències obtingudes
des de totes les opcions: fets viscuts i escenes llegides, vistes al
cinema, imaginades, intuïdes...
No
em sembla que la vida tingui cap altre sentit que aquest.
dec estar espès, publicar-ho al bloc ja és això: publicar-ho, no acabo d'entendre de que va això de Seebook, però si a tu em sembla ve, endavant, jo, el conte ja l'he llegit, io diria que ja l'havies publicat....
ResponEliminasalut
Bona sort Poe 2.0!
ResponEliminaLa idea de les notes em sembla magnífica, Lluís. Permet una lectura cíclica: tornar a llegir el conte després de la nota proporciona una nova lectura que pot modificar la pròpia nota, i així infinitament. Un malson.
ResponEliminaFrancesc, ja ho veuràs quan surti publicat. No és només una lectura virtual.